1-2-3 dimensjonal hundetrening

Hjem Forum Klikkertrening Gøre brug af drifter i træningen 1-2-3 dimensjonal hundetrening

#2080545 Rapporter misbruk

ErikE
Participant

Jeg vil til å begynne med si at jeg ikke har så mye som en brøkdel av et vekttall i hverken biologi eller psykologi, så jeg ber på forhånd om unnskyldning for evnt feil i min terminologi. Jeg har imidlertig den fordelen at jeg heller ikke har noen vekttall i teologi så jeg har ingen hellige skrifter eller guder i min hundetrening. Jeg som kløne og glad amatør har hatt fremgang både i min subjektive opplevelse av mestring og forståelse i treningssituasjoner, og har også hatt objektivt målbar fremgang i resultater på prøver ved å tenke harmoni og balanse mellom «sekkepostene» Motivasjon – Kontroll – innlæring, eller Drift – Press – Teknikk.

Motivasjon/Drift= hunden skal være i den hensiktsmessige del av funksjonskrets for den definerte oppgaven og ha riktig og målrettet intensitet for oppgaven. Dette varierer med type jobb hunden skal gjøre. Det er stor forskjell på feltsøk, halsende bevoktning av figurant og fellesdekk, for å nevne noen ytterpunkter. Men grunnleggende etologisk kunnskap på overskriftsnivå er avgjørende for at en skal kunne definere dette.

Kontroll/Press= Hundefører skal til enhver tid kunne stoppe atferd og få hunden til å vise dempende signaler og redusere sin intensitet. Det er viktig å ha fokus og være bevisst på denne delen også om hunden er under kontroll da mange moderne hundetrenere med hunder fra utstillingspopulasjonen har for mye press som følge av statisk oppførsel(f eks stirrende blikk), men er ikke bevisst på dette. Ser dette hos noen «klikkertrente» hunder. Tror det er som følge av at treneren står og stirrer på hunden og venter på at den skal gjøre det rette. Det er også viktig å ha fokus på kontrolldelen for å holde brukspopulasjonen og IPO/Sch unna «farlig hund» debatten.

Når en har balansert motivasjon og kontroll på riktig nivå for oppgaven er hunden innenfor «funksjonsområdet». Ved bevisst tenking i forhold til dette kan fører korrigere hunden uten at den mister arbeidslyst. På denne måten kan en gjennomføre kravfase for de som ønsker dette uten at arbeidsintensiteten blir lavere. Det er også avgjørende viktig å bruke tid og repetisjoner slik at hunden betinger «funksjonsområdet» til miljø, kommandoord, figurantatferd eller hva en ønsker at skal utløse ønsket «funksjonsområde». Altså viktig å kombinere klassisk betinging og etologi. Som nevnt er det f eks stor forskjell på halsende bevoktning (lite press-stor drift i dette tilfellet forsvar evnt sosialkamplyst) og fellesdekk (stort press – bittelite drift bare nok til at den holder øynene åpne slik at den ser fører komme tilbake:-))

Teknikk/Innlæring er å lære hunden rent teknisk hva den skal utføre. Her kommer læringspsykologien, +/-forsterkning/straff, forlengs/baklengskjeding, momenttrening, operant betinging osv Ensidig fokus på denne «sekkeposten» kan for noen føre til at en får hunder som løper x- antall skritt ut etter apporten og kommer tilbake med den, men mange vet ikke da hva en skal gjøre om hunden f eks ikke gjør dette fort nok, eller tygger. I det sarkastiske eksemplet ovenfor mener jeg at problemet ikke er manglende innlæring, men et symptom på at drift/press ikke er i balanse. Hunden løper avgårde med apporten fordi presset fra fører er for stort i forhold til drift, mest sannsynlig manglende betinging av jaktkamplyst/sosial kamplyst hos fører.

Dette ble et litt lenger innlegg enn jeg hadde planlagt, men mitt budskap er at det er noe å hente overalt og en trenger ikke avskrive hverken biologi, psykologi eller praktisk håndtverkskunnskap. Jeg bruker forøvrig også klikker i treningen, men er ikke en «klikkertrener» etter Morten sin definisjon.