De gode gamle dagene..

Hjem Forum Åpent forum Har alle konvertert De gode gamle dagene..

#2138010 Rapporter misbruk

TonjeM
Participant

Å jeg husker de gode, gamle dagene her, den gangen jeg kunne bruke nicket «Tonje» og ikke «Tonje M» for det er jo flere her som heter Tonje nå… Den gangen var vi klikker-utøvere «klikker-pionerer» og møtte mye motstand både her på Canis og ute i hverdagslivet – da var det godt å ha Canis!

Du skulle vært her da Belgerpia – du hadde kost deg glugg ihjel – masse heftige diskusjoner! I de dagene var klikker og positiv trening en «ny» greie.. Selv var jeg klikker-nyforelsket, min lille basenji levde pga. klikker-trening fantes, og jeg kunne ikke annet enn å forbanne min egen trangsynthet som ikke hadde «oppdaget» klikker før. Hunter og SB (veldig hyggelig å se deg igjen SB! Long time no see!) kom inn med sine bakoverstreverske jegerholdninger, Nordenstam-disiplene haglet og diskusjonene var lange, iltre – og stortsett med en enorm porsjon humor! Jeg lærte mye av de diskusjonene.. nå er læringen blitt mindre må jeg innrømme, det er ikke så mye nytt under solen lenger!

Det er skjedd flere ting i løpet av de siste årene. Hunter prøvde ut klikkertrening, hvilket fjernet argumentet «du vet ikke hva du snakker om for du har ikke prøvd», så da var det ikke så moro å krangle med den forstokkede jegeren lenger.. Både Hunter og SB er dyktige til å argumentere, slik at etterhvert gikk det jo opp for en at dette med strømhalsbånd kunne ha noe for seg i enkelte situasjoner under visse forutsetninger – og da ble enda et kranglepunkt borte. Jeg har selv fått oppleve klikkerens begrensinger i forhold til en hund med sterke jaktinstinkter – jeg tror ikke lenger at klikker løser alle problemer – og er gått over fra klikker-frelst til pseudo-klikker og kvasi-positivist.. Hver gang man modifiserer seg, så forsvinner faktisk litt engasjement – man blir rundere i kantene!

Så er det det momentet SB påpeker – man har jo vært med på alle diskusjoner før.. ikke heller jeg gidder diskutere strømhalsbånd, positiv trening, sauerenhet, alene hjemme trening etc, lenger. Det har jeg gjort masse ganger før, og har gått «litt lei» av slikt. Jeg spør om råd av og til, men da i håpet, og ikke forventningen, om at noen kommer med et råd jeg ikke har hørt før…

Videre er det ikke å komme fra at gjennomsnittsalderen her på Canis har gått kraftig ned. Jeg synes det er flott! Det gleder enormt å se engasjement hos unge mennesker, men en gammel kjerring som meg har også bruk for jevnaldrende «kjerringer og gubber» (akkurat som de unge har bruk for jevnaldrende..), som også er i gang med hund 6 eller 7 eller 8, som også har vært gjennom alle treningsmetodene – men vi er i fåtall, og en del av oss snakker jo sammen utenom Canis.. så derfor synes også jeg det blir litt «kjedelig» her til tider.

Når det nå blir opphetet her, så er det ikke lenger på sak men på person – det er forskjell. Slettingen nå forstår jeg til dels, for det er av og til en ondskapsfullhet og giftighet som er destruktiv og ikke godt for noe. Ting har endret seg her på Canis, ingen tvil om det. Jeg tror at Canis kanskje er en «fase» man går gjennom, og som man etterhvert vokser ut av, for det gir en ikke noe nytt lenger selv om nye mennesker kommer til. Takhøyden er også blitt lavere, om det er pga. den yngre garden tross alt er sartere enn oss gamlinger med elefanthud, vet jeg ikke. Uansett så er Canis blitt veldig «klubben for gjensidig beundring», og det er søtt og hyggelig og koselig og fint – men akk så trøtt.. Hmm, jeg er kanskje simpelthen blitt for gammel.. piiiiv!