Innlæring av nei

Hjem Forum Åpent forum Innlæring av forbudsord Innlæring av nei

#2119614 Rapporter misbruk

Sofie_H
Participant

Jeg vet at noen sier et skarp «nei» og tar hunden i nakken noen ganger. Etterhvert lærer hunden å slutte med den den driver med (for å unngå nakkeristing) når «nei» kommer, og dermed er det ikke lenger nødvendig å ta i nakken (e.l.).

Personlig synes jeg det er urimelig å ta en valp i nakken for å lære den «nei», hunden vet jo i utg.pkt ikke hva «nei» betyr og har dermed de første gangene ikke mulighet til å velge å gjøre det rette. Dette blir for meg et tillitsbrudd som jeg ikke har ønsket å utsette mine hunder for.

Jeg lærte inn «nei» ved å legge en godbit på bakken og si «nei». Hvis hunden forsøkte å ta den, la jeg handa over for å hindre den i å ta. Hvis hunden kikket på meg, serverte jeg ros og en bedre godbit som var gjemt bak ryggen.

Jeg la også godbit på bakken, tok hunden i bånd og gikk forbi (hunden så ikke jeg la godbiten der). Når hunden så på godbiten sa jeg nei. Skulle hunden forsøke å hente godbiten, ble den stoppet av båndet (ingen rykk, bare holding), når hunden så meg ble den belønnet. Jeg trillet også ball forbi hunden og ropte nei før hunden begynte å løpe etter, og belønnet at hunden stoppet og heller kom til meg.

Og det har virket helt fint. Dette er vel det du kaller et positivt «nei», men jeg skjønner ikke helt problemet med det. «Nei» blir riktig nok ikke «straff» til hunden fordi den har gjort noe galt, men det er en kommando for å få hunden til å slutte med det den holder på med. Og for meg har det vært det viktigste.

«Nei» eller «stopp» er viktige kommandoer hvis man skal kunne ha hunden løs i ulike situasjoner.

Lykke til med treninga.

Klara