Kunsthitrening

#2143043 Rapporter misbruk

Bluemarly
Participant

Vi trener kunsthi på Frogn onsdager og Hølen på mandager. Nå er sesongen riktignok over, men kan du ikke sende meg tlf nr eller mailadr din på meldingssenteret, så kan du jo bli med oss en tur til våren…? Det er veldig morro!!

(Det gjelder for andre her inne som også har lyst å prøve. Bl.a Border-terrier eiere.)

Hvordan få han til å «abort mission», når du ser noe er i gjære… Du skrev at han lystrer godt på innkalling. Altså er du såpass interessant at han kommer til deg.Det er viktig at dine NEI! betyr NEI! og ikke «tja,…jeg vet nå ikke det.»…

Det du må gjøre er å fremprovosere situasjoner/fristelser hvor du da bruker ordet NEI! som et signal på at det han har lyst å foreta seg ikke er aktuelt. En mulighet er å trene denne øvelsen i hagen eller på et rolig uteområdet. Du får noen til å holde Idefix for deg(hvis han ikke kan «Bli!»). Deretter går du et stykke unna og legger en saftig godbit i mellom dere. Så kaller du han til deg. Dersom du ser han har kurs for godbiten avbryter du han med et NEI! og roser han med en desto større godbit når han kommer rett til deg i stede. (Det er viktig at belønningen er mye bedre enn fristelsen!!) I begynnelsen har du en kort avstand i mellom dere, med godbiten litt på siden, slik at han liksom må løpe ut av «linja» for å nå den. Etterhvert øker du avstanden og legger godbiten slik at han så å si må løpe over den. Hele poenget er å få han til å lystre et NEI! på avstand.

Dette er en av hundre treningsmuligheter.

Trenger du flere tips kan du sende meg en beskjed på meldingssenteret.

Det er veldig vrient å få full effekt av langline med så små hunder…. -Med små,kjappe jævl… må en til tider ta i bruk litt andre virkemidler… 😉