Ødelegger buksene!

Hjem Forum Åpent forum Ødelegger buksene!

Emnet inneholder 8 svar, har 0 stemmer og var sist oppdatert av  Caddy 14 år, 3 måneder siden

Se 9 innlegg - 1 gjennom 9 (av 9 totalt)
  • Forfatter

Borderfan
    Participant

Hjelp!

Min valp ødelegger buksene mine. Hun tar fart og tar tak i dem og river av sted. Har fått flere hull allerede nå.

Prøver å si nei å ta henne bort, men neida. Har prøvd å si nei og snerre høyt, men det hjelper heller ikke. Ho blir bare mer gira.

Har også hørt i ettertid at hvis man gir valpen en tyggeleke så blir det belønning for bitinga. Har også prøvd dette som en utvei, men buksene mine er mer gøy.

Noen råd?

#2116019 Rapporter misbruk

Raksha
    Participant

Hei

Har ikke prøvd dette selv, men vet om folk som får det til: Hyl høyt og skarpt «auuuuu!» slik søsknene til valpen ville gjort om den bet for hardt.

Ta på deg noen gamle busker – still deg opp – hyl auuuuuu og snu deg bort – så biter du tennene sammen, eller fortsetter å hyle når den biter – med en gang den slutter, skal du belønne.

Kanskje det virker?

Lykke til! 🙂

#2116024 Rapporter misbruk

maylene
    Participant

En schæfer vi hadde nektet å stoppe med biting i buksebena. Da han var blitt en 12 uker og vi følte at vi hadde prøvd ALT -satte vi han i gangen med en gang han begynte å bite. Der fikk han sitte 5-10 min og etter 3 «behandlinger» var det helt slutt på bitingen.

Lykke til!

hilsen May L.

#2116025 Rapporter misbruk

Lupus
    Participant

Hej!

Hvis Du er god til timing, kan Du bruge en vandpistol. Når hvalpen tager fat i buksebenet, giver Du den et sprøjt vand. Det er bare meget vigtigt, at Du stopper med at sprøjte vand lige i det sekund, hvalpen slipper. Sæt den så hurtigt igang med noget den kan (sidde f.eks.) så Du kan rose den for det. Går den igang med bukserne igen, får den vand igen, som stopper, når den stopper.

Dette kaldes for negativ forstærkning. Men det virker kun rigtig, hvis Du stopper med vandet, når hvalpen stopper med det uønskede. Og at Du så roser den for noget den må.

Held og lykke.

Hilsen Gisela

#2116026 Rapporter misbruk

Lupus
    Participant

Hej igen!

Det som May L. foreslår, kan jeg ikke anbefale Dig, da jeg ikke er sikker på, at hvalpen forstår sammenhængen. Den bliver sikkert bare usikker over at være skilt fra sin flok, og så kan det ske, at man skaber et utrygheds forhold til sin hvalp.

Hilsen Gisela

#2116030 Rapporter misbruk

M101
    Participant

Hei!

Les innlegg av Turid Rugaas på Canis ekspertpanel – der er det flere om valpebitingen!

Valpen min har heller ikke helt kontroll på bitingen og napper etter buksene, men Turids råd hjalp virkerlig fantastisk, særlig «dørtrikset». Valpen min har blitt mye mer forsiktig OVER DAGEN med munnen når jeg brukte Turids teknikker. Ellers er bikkja mi veldig snill da:))) Turid fraråder bl.a. å si NEI og/eller bytte til leketøy når bitingen går over styr. Hun mener alt dette betyr oppmerksomhet, men det kan du lese selv om:)

Håper det ordner seg for oss med hull i buksene, bare vi er tålmodige:))))

Marina

#2116059 Rapporter misbruk

Twen
    Participant

Vi har brukt metoden med å hyle/klynke og så reise seg med en gang, snu seg litt bort og overse valpen i ca. 20sek eller noe, sette seg ned igjen og leke og gjenta når den biter igjen. Da lærer den fort at gjør den slik vil du ikke leke med den. Det fungerte i hvert fall veldig fint for oss. Lykke til, kjedelig å få buksene ødelagt. Forresten, kanskje lurt å ta på et par gamle bukser når du «avvenner» den. 🙂

#2116098 Rapporter misbruk

Caddy
    Participant

Vet det ikke er lett, har selv en som har «laget» mange arbeidsbukser for oss ( les hull i buksene)

Har prøvd med hyling og snu meg vekk, for ikke snakke om å prøve og riste henne av, noe som absolutt ikke virket. MEN det som virket var å stå dørgende stille, ikke komme med en lyd til hun gav seg. Det er ikke så morsomt når buksebenet ikke beveger på seg eller hyler, tydeligvis 😉 Etter noen dager gav hun seg helt.

Men når er det hun biter ??

Hvis det er når dere går tur, kan det være at turen er altfor lang for valpen.

#2111974 Rapporter misbruk

Borderfan
    Participant

Hun biter i buksebena hjemme. Vi har ikke begynt å gå noen tur enda.

Prøvde ut tipset med en vannpistol(jeg bruker en sånn drikkeflaske) og det ser ut til å fungere!

Først sier jeg nei og hvis hun ikke reagerer får hun en sprut med vann. Dette hjalp meg også med et teppe hjørne som hun elsker å bite på(ikke nå lengre).

Ser ut som om hun forstår hva nei betyr. Sier jeg nei nå, så slutter hun. Så finner vi på noe annet positivt i stedet!

Takk for tipsene

Se 9 innlegg - 1 gjennom 9 (av 9 totalt)

Du må være logget inn for å svare på dette emnet.