Fra dyrlegen – Aftenposten

Hjem Forum Åpent forum Fra dyrlegen – Aftenposten

Emnet inneholder 8 svar, har 0 stemmer og var sist oppdatert av  MariaGj 14 år siden

Se 9 innlegg - 1 gjennom 9 (av 9 totalt)
  • Forfatter

Molossa
    Participant

http://www.aftenposten.no/dyr/dyrlegene/?action=question&id=693

Når jeg hadde det problemet med Pelle, var dette ikke inkludert som treningsmetode. …

Hva synes dere om svaret til vet´en?

#2131446 Rapporter misbruk

Teaspoon
    Participant

dyrlegen har tatt i betraktning f.eks retrieverne! Det er jo innebygd at de ruller og koser seg…;) Synd det ikke er kommetarfelt der da!

Min vovs elseker å rulle seg, og jeg kommer ikke til å køpe sprutehalsbånd og gå med bikkja i bånd i skogen (foruten båndtvangen, må jo følge reglene!) Jeg har kjøpt stooor shampooflaske!

#2131457 Rapporter misbruk

MariaGj
    Participant

Mulig det er feil av meg, men jeg reagerte ikke så mye på det personen skrev. Sprutehalsbånd ville jeg vel bare brukt som siste utvei og ikke av latskap, men likevel… Traff noen med en golden i skogen som brukte det for å lære ham av med å spise hestebæsj, og de sa det funket etter veldig kort tid.

Er sprutehalsbånd så mye værre enn folk som f.eks. bruke spruteflaske? Poenget er vel å gi hunden en ubehagelig overraskelse uten at du selv trenger å assossieres med ubehaget (gjennom streng stemme eller truende kroppsspråk). Og timingen er jo lettere å få til pga. overraskelsesmomentet + at avstand mellom deg og hunden ikke har noe å si for effekten.

En hund som stadig ruller seg hadde jeg syntes var helt pyton. En ting er heste eller kubæsj, men hunde-, katte- og menneskebæsj er rett og slett ekkelt å få på klær eller innendørs. Og hunder som spiser bæsj blir ganske så dårlige i magen… ikke bra for dem heller!

Selvfølgelig er det beste å si «Nei» eller «Stopp» på en positiv måte. Men det er jo ikke alle som er like flinke av hverken hund eller mennesker. Da synes jeg ikke sprutehalsbånd er så ille til avgrenset og vettugt bruk. (Strømhalsbånd er derimot en helt annen sak). Uansett synes jeg det er bra å trene med å bevisst oppsøke fristelsene slik at man kan få trent effektivt og foreberedt på det og raskere komme i mål enn om man tar det litt i ny og ne.

#2131463 Rapporter misbruk

Molossa
    Participant

Det var mer svaret fra vet´en jeg reagerte på. Om hunden din som valp spiser en hestepære en gang eller to, bør man jo ikke inn med dask og sprutehalsbånd..synes jeg.

Skjønner godt hvis flat´en din ruller seg i alt det skal være hele tiden at en sprut og napping kan være på sin plass hvis mye annet er prøvd ut uten hell.

Men det jeg vil til livs er at en vet er en autoritet, og når den sier at dette var et godt råd, kan folk følge disse rådene uten å ha prøv positivt først.

Selv om det tar litt lengre tid håper jeg folk kan starte i det stille og rolige tempoet, og heller skru opp litt etter litt om, når og hvis det trengs.

Kanskje prøve godbit, avleding m.m først før man skrur på spruten.

#2131468 Rapporter misbruk

MariaGj
    Participant

Glemte å skrive det. Reagerte litt på at veterinæren ikke kommenterte at spesielt sprutehalsbånd bør brukes meget bevisst og forsiktig. Det er ikke en metode jeg ville anbefalt til gud og hvermann, eller som en ok først metode å ty til.

Sliter litt med bæsjspising selv om dagen. Har vanskelig for å avlede med godbit når det ligger en enorm «godbit» rett foran nesa hennes 🙂 Sier nei strengt, og drar henne vekk fra stedet. Funker brukbart, men hun stopper ikke med en gang – skal bare ha seg en liiiiten jafs før hun kommer til meg. Men det er nå ikke et særlig stort problem da, så jeg har ikke lagt så mye i det ennå.

#2131470 Rapporter misbruk

Molossa
    Participant

Er ganske vanlig at de jafser i seg litt i den aldrern har jeg hørt.

Jeg kjøpte fibermax hos helsekosten og gav en pose om dagen, sammen med lakseolje oppå maten. Om det var det eller om det var treningen som gav resultat vet jeg ikke – kan jo også være en kombinasjon.

Men fiberen skader i allefall ikke (husk bare å ha vann tilgjengelig)

Lykke til!

Kanskje vi kan labbe rundt Østensjø vannet sammen en dag, bor i nærheten.

Molossa

#2131473 Rapporter misbruk

MariaGj
    Participant

Hva var poenget med fiber og lakseolje? Er tanken at de mangler noen næringsstoffer de kompenserer for ved å spise bæsj?

Ugh! Håper jeg aldri får den mangelsykdommen selv. Setter grensen ved å spise hundemat på boks – er visst endel pensjonister som gjør det har jeg hørt… Heldigvis lenge til jeg blir pensjonist!

PS Sender deg melding ang. tur rundt Østensjøvannet!

#2131483 Rapporter misbruk

Frøya
    Participant

…syns jeg. Selvfølgelig bør man forsøke andre ting først, men som noen skrev her – har man en hund (og tydeligvis gjelder dette retrievere spesielt) så må man jo inn med en «stopp».

Se forøvrig lenger ned hvor jeg skrev et innlegg om nettopp det – at hunden ruller seg i illuktende dufter.

Min fjortis-pøbel er egentlig til tross for det rent ekle i den slags ting helt uinteressert i avføring fra andre hunder, katt, skogens dyr, men derimot menneskelige «rester» er den store fornøyelsen. Ikke for å spise, men for å rulle seg rundt…Jaja…Pyton er ordet.

Godbiter f eks ift unngå den uønskede atferden hjelper ikke, ei heller «stopp» som hun egentlig kan. Så da løper jeg etter henne til «konditoriet» og forsøker å sikte inn en skikkelig vannsprut når hun ruller rundt.

Jeg har ikke lyktes med å straffe henne til rett tid. Tvertimot syns hun det er kult at det kommer litt vann i tillegg. Men jegtrøster meg med at det går over…

Som vi sier her i Fredrikstad – mye er ille bra, men mye er også ille ille;)

Frøya

http://www.lyngheims.com

#2131533 Rapporter misbruk

MariaGj
    Participant

Hei,

Har du vurdert sprutehalsbånd i stedet? Det er jo i prinsippet det samme som vannsprut (bortsett fra citronella-lukten), men du slipper å løpe som en villmann etter hunden og sprute på den? Da må den jo koble ubehaget mye mer til deg som person, enn om det kommer fra et halsbånd?

Vet det er mange som er prinsipielt imot slike halsbånd, men det er kanskje bedre med sprute-halsbånd enn sprute-mor? Bare en tanke oss bæsj-spisehundeeiere i mellom… (har ikke gjort så mye med Shivas kulinariske tilbøyeligheter)

Maria

Se 9 innlegg - 1 gjennom 9 (av 9 totalt)

Du må være logget inn for å svare på dette emnet.