Hvordan begrenser dere belønning for adferd?

Hjem Forum Klikkertrening Hvordan begrenser dere belønning for adferd?

Emnet inneholder 4 svar, har 0 stemmer og var sist oppdatert av  Cirkamor 12 år siden

Se 5 innlegg - 1 gjennom 5 (av 5 totalt)
  • Forfatter

Cirkamor
    Participant

Min hund tilbyr så veldig gjerne noe så fort jeg setter meg ned, I det siste har jeg f.eks. belønnet for å bukke. Hun bukker nå i de fleste settinger hun får anledning til. Jeg har ignorert henne de ganger jeg ikke ønsker å trene på dette men det er litt hjerteskjærende å se hvor flott hun bukker frivllig og så ikke belønne det… Vi jobber med å få kommando på bukking og er enda ikke helt i mål der. Men dette gjelder også andre adferder vi trener på. Men jeg tenker at når vi trener så trener vi – hun kan jo ikke få oppmerksomhet hele dagen på å tilby noe. Jeg viser håndflater opp for å gi signal til hunden om at her er det nix godbiter lenger – trening er stoppet.

Og stopp-signal har jeg brukt en del når vi går ute på veien. Jeg har jobbet mye med møte-situasjoner + jobbet en del med å gå pent i bånd. I møte-situasjoner er jeg alltid parat. Og i ettertid av møte-situasjoner bruker jeg stopp-signal på at nå et pasering avsluttet – hund har fått godbit for god passering og nå er det slutt.

Hva gjør dere? Bruker dere ett stopp-signal? Noen erfaringer evt gode tips andre har så vil jeg gjerne høre det.

#2305422 Rapporter misbruk

Jane.
    Participant

Min hund og bukker i tide og utide… Og rygger…

Dette var de to første øvelsene han lærte «av seg selv» ved å tilby atferder, så dette sitter!!

Vanligvis begrenser jeg ikke belønningen før vi har kommet dit hen at kommandoen sitter, men har samme problem som deg. Hunden bukker (og rygger) i alle rare sammenhenger, som om han gjør det for å få igang meg… 🙂

Det jeg gjør er å rose han, og samtidig sier kommandoen. Men godbit får han ikke, så lenge vi ikke trener. Vil vel ikke påstå at frekvensen på bukkingen og ryggingen har gått noe særlig ned av den grunn, men uansett så får han ingenting for det.

Jeg bruker «ferdig» som kommando for slutt på treningen, og snur meg vekk, men bukker gjør han allikevel…:-)

#2305442 Rapporter misbruk

Anonym

Jasså, du dresseres av bikkja du også? Hihi…

Fra spøk til alvor:-) Når vi har egne treningsøkter går det veldig greit å gi et signal om at økten ferdig. Dette gjør jeg ved å slå begge håndflatene ut og si «ferdig». Da skrur hun av. Tror dette fungerer bra fordi jeg har brukt det konsekvent hele veien. Settingen er kjent og hun vet at det er slutt på moroa.

Verre er det når vi trener på impulsiven i tilfeldige situasjoner… Da er det litt mer diffuse grenser mellom trening og ikke trening. Husker en gang jeg satt og fisket. Bikkja begynte å kjede seg og giret seg litt opp. Ganske tilfeldig begynte hun å plukke opp kongler som jeg (mitt dumme naut) begynte å bytte apporten mot godbit. Fin hjernetrim og apporttrening, tenkte jeg. Men det hele resulterte i en gedigen generalisering. Når bikkja kjeder seg og vil ha oppmerksomhet, kommer hun drassende med kongler, pinner, skruer, spiker, papir, søppel osv,osv. Utrolig vanskelig å overse henne der hun sitter i pen avleveringsposisjon og blunker med sine lange øyevipper. Men det går, hun kan fortsatt tilby adferden frivillig i en dedikert treningsøkt selv om jeg overser henne utenom treningene.

Det tar litt tid å brenne ut en adferd, det blir sagt at det forverres intil det gradvis svinner hen. Bare vær konsekvent og ha litt tålmodighet

#2305654 Rapporter misbruk

Cirkamor
    Participant

Det er liksom de adferder min også tilbyr først. Deretter er det sitt, klaskedekk og på plass. Veldig morsomt å jobbe med en hund som tilbyr så mer enn gjerne… Så ivrig at hun vet ikke hva hun skal gjøre for å få det til.

#2305655 Rapporter misbruk

Cirkamor
    Participant

Takk for nyttig tips -he-he 🙂 Skal prøve å ikke gå i impulsiv-fella selv om jeg har gått i mange andre feller..

Se 5 innlegg - 1 gjennom 5 (av 5 totalt)

Du må være logget inn for å svare på dette emnet.