parkhundeiere og bånd

Hjem Forum Åpent forum parkhundeiere og bånd

Emnet inneholder 55 svar, har 0 stemmer og var sist oppdatert av  Anonym 15 år, 9 måneder siden

Se 15 innlegg - 1 gjennom 15 (av 56 totalt)
  • Forfatter

Anonym

Er bånd et fremmedord for hundeeiere i byen?

Jeg begynner å bli rimelig forbannet på alle disse som slipper hundene sine på hver eneste gressflekk i hovedstaden!

Jeg har selv en voksen rottweiler hannhund som blir livredd når det kommer løse hunder, ofte flere på en gang, i 210 rett mot han som selvfølgelig er i bånd. Det er ikke få ganger det har endt i slåsskamp, og hva gjør jeg da? Hvordan skal jeg forholde meg når det kommer løse hunder i full fart mot oss? Jeg må nevne at min hund går rett i forsvar når det kommer en annen hannhund som virker truende. Det er jo utrolig frustrerende å ikke kunne gå tur noen steder uten å bli overfalt! Når jeg instendig ber eierne om å ta hundene sine i bånd hvis de ikke har inkalling på dem, blir jeg stadig møtt med argumenter som at de har gått der hver dag i flere år eller at «det skjer jo ikke noe galt». Neida, min hund går bare ut av sitt gode skinn for å passe seg overfor fremmede hunder etterpå. Hva gjør jeg? Det er vel litt drøyt å måtte flytte av hensyn til hunden?

Mvh

Therese

#2040012 Rapporter misbruk

Anonym

Klart at hundeeiere som har sine hunder løse på disse «gressflekkene» bør\må ha kontroll på hunden sin ellers så får de la være. Samtidig, må jeg påpeke at om det er slik at din hund er redd alle hanhunder og derfor kommer i slagsmål, har du vel også en jobb å gjøre, med hensyn på å sosialisere han med andre hunder både tisper og hanhunder så han ikke blir så redd, det er en situasjon som hverken er god for deg eller din hund. Mange her kan sikkert tipse deg om hvordan få din hund mindre redd andre hunder. >Er bånd et fremmedord for hundeeiere i byen?

>Jeg begy>nner å bli rimelig forbannet på alle disse som slipper hunde

>ne sine på hver eneste gressflekk i hovedstaden!>Jeg

>har selv en voksen rottweiler hannhund som blir livredd når

>det kommer løse hunder, ofte flere på en gang, i 210 rett mo

>t han som selvfølgelig er i bånd. Det er ikke få ganger det

>har endt i slåsskamp, og hva gjør jeg da? Hvordan skal jeg f

>orholde meg når det kommer løse hunder i full fart mot oss?

>Jeg må nevne at min hund går rett i forsvar når det kommer e

>n annen hannhund som virker truende. Det er jo utrolig frust

>rerende å ikke kunne gå tur noen steder uten å bli overfalt!

> Når jeg instendig ber eierne om å ta hundene sine i bånd hv

>is de ikke har inkalling på dem, blir jeg stadig møtt med ar

>gumenter som at de har gått der hver dag i flere år eller at

> «det skjer jo ikke noe galt». Neida, min hund går bare ut

> av sitt gode skinn for å passe seg overfor fremmede hunder

>etterpå. Hva gjør jeg? Det er vel litt drøyt å måtte flytte

>av hensyn til hunden?>

>Mvh

>Therese

#2040021 Rapporter misbruk

Anonym

Irriterende med slike som ikke tar hensyn. Har selv en hannhund som sier «Ja, takk. Tusen, tusen takk» når det kommer en hannhund som ypper seg litt. Forferdelig slitsomt når man passer på sin egen og har den i bånd, mens andres hunder løper bort for «å si «hei» (med stive bein og busten reist…).

Du kan eventuelt rope at «hunden min er farlig». Det fungerer veldig bra, men er ikke særlig bra for imagen din eller hundens. Har ellers ingen forslag så hvis noen kan komme med noe lurt (utenom å skylde på oss som faktisk passer på hundene våre) er jeg evig takknemlig.

#2040022 Rapporter misbruk

Anonym

Hva med:

Hunden min har lus, kennelhoste, eller spiser slike hunder til middag?

Jeg vet litt hvordan dere har det. Har selv en som ikke sier nei takk til en fight, men han starter det så å si aldri.

Jeg bruker å si til eieren når hund hans kommer i «bråke-modus» mot min hund, jaja nå blir det bråk, men det blir ikke min hund som får juling. Bruker å funker det:-)

Gleder meg til å lese svarene som kommer.

#2040028 Rapporter misbruk

Anonym

Hei!

Her jeg bor er det ikke så stort problem med løse hunder, men en gang hunden min ble flydd rett på av en løs hund i byen så tente jeg like fort som terrieren min og sa at hvis du f*** meg ikke har kontroll over den d****bikkja di så får du ha den i BÅND!!!! Ble helt overraska over at jeg kunne bli så sint på en fremmed, men det rare var at det funka! Hunden gikk alltid i bånd når jeg møtte den etter det. :o) (Det er kanskje ikke like effektivt overfor alle hundeeiere, men i den lille byen jeg bor i er det ikke så vanlig å bli kjefta på av folk du møter…) :O)

#2040029 Rapporter misbruk

Anonym

Klart at hundeeiere som har sine hunder løse på disse «gressflekkene» bør\må ha kontroll på hunden sin ellers så får de la være.

Det hjelper jo lite når de ikke innser det selv.

Samtidig, må jeg påpeke at om det er slik at din hund er redd alle hanhunder og derfor kommer i slagsmål, har du vel også en jobb å gjøre, med hensyn på å sosialisere han med andre hunder både tisper og hanhunder så han ikke blir så redd, det er en situasjon som hverken er god for deg eller din hund.

Jeg jobber jo med det da. Men det er liksom to skritt frem og ti tilbake når han blir flydd på neste gang vi er ute. Det som skjedde i dag var forøvrig at en venninne og jeg skulle teste ut om hundene våre gikk sammen. Hun har en schæfer hann på 7mnd. Det så ut til å gå rimelig greit på avstend da tre løse hunder åpenbarte seg på sletta. To av disse satte mot meg i susende fart, og hunden min stod ganske så forsvarsløs i båndet. Jeg ble selvsagt fly forbanna, men fikk som svar at hunden min var ikke redd, for den så sint ut, og dessuten var den sikkert det fordi den måtte gå i bånd. Videre ble jeg avfeid med at de pleide å gå på hundesletta i frognerparken, og der var jo alle løse.

Så som sagt så er det ikke lett å sosialisere hunden min når det er sånne folk ute. Det hører med til historien at hunden til venninnen min og min gikk glimrende sammen resten av turen, når bare min hadde roet seg ned igjen.

Therese 🙂

#2040032 Rapporter misbruk

Anonym

Klart at hundeeiere som har sine hunder løse på disse «gressflekkene» bør\må ha kontroll på hunden sin ellers så får de la være.

>Det hjelper jo lite når de ikke innser det selv.

>Samtidig, må jeg påpeke at om det er slik at din hund er redd alle hanhunder og derfor kommer i slagsmål, har du vel også en jobb å gjøre, med hensyn på å sosialisere han med andre hunder både tisper og hanhunder så han ikke blir så redd, det er en situasjon som hverken er god for deg eller din hund.

>Jeg jobber jo med det da. Men det er liksom to skritt frem og ti tilbake når han blir flydd på neste gang vi er ute. Det som skjedde i dag var forøvrig at en venninne og jeg skulle teste ut om hundene våre gikk sammen. Hun har en schæfer hann på 7mnd. Det så ut til å gå rimelig greit på avstend da tre løse hunder åpenbarte seg på sletta. To av disse satte mot meg i susende fart, og hunden min stod ganske så forsvarsløs i båndet. Jeg ble selvsagt fly forbanna, men fikk som svar at hunden min var ikke redd, for den så sint ut, og dessuten var den sikkert det fordi den måtte gå i bånd. Videre ble jeg avfeid med at de pleide å gå på hundesletta i frognerparken, og der var jo alle løse.

>Så som sagt så er det ikke lett å sosialisere hunden min når det er sånne folk ute. Det hører med til historien at hunden til venninnen min og min gikk glimrende sammen resten av turen, når bare min hadde roet seg ned igjen.

>Therese 🙂

Veldig frustrerende å være hundeeier og se lykkelige hunder i parkene som kan omgås hverandre. Så kommer det en forknytt båndhund med eier som aldri har lært å omgås andre. Da skal plutselig denne ene eieren bestemme over alle de andre. Ofte en fast gjeng som har møttes i parken i en årrekke. Normal hilsing blir da gjerne beskrevet som «å fly på bikkja mi» og lignende. Eller eieren påberoper seg Viltlovens tidsbegrensede båndtvang i sommerhalvåret. Selvfølgelig må vi ta hensyn til alt viltet midt i hovedstaden!! Jeg har opp gjennom årene sett nok av agressive og redde hunder som alltid har gått i bånd. Dette grenser mot dyreplageri.

#2040038 Rapporter misbruk

Anonym

Så kommer det en forknytt båndhund med eier som aldri har lært å omgås andre. arken i en årrekke. Normal hilsing blir da gjerne beskrevet som «å fly på bikkja mi» og lignende.

Det er normal folkeskikk å spørre først, er det ikke? Og har du kjenskap til denne hunden siden du mener at den ikke har lært å omgås andre hunder? Therese skrev jo nettopp at rottisen gikk fint sammen med valpen. Er dette en usikker hund så er det det beste som kan skje, slik at han får litt selvtillitt når det gjelder språk igjen. Kanskje han da føler seg tryggere på seg selv når han senere møter andre hunder. Jeg forstår at du føler deg truffet her, men det er AVGJØRENDE for denne hundens trening at han ikke får noen negative erfaringer. Eller nekter du å se dette poenget? Og enda viktigere; Nekter du å ta hensyn til dette?

Jeg har opp gjennom årene sett nok av agressive og redde hunder som alltid har gått i bånd. Dette grenser mot dyreplageri.

Jeg kan forresten fortelle deg at jeg selv har en hund som jeg ikke vil at skal hilse på alle hunder han møter. Jeg vil ha kontroll og mulighet til å sjekke om hundene jeg møter er godt selskap for min unghund, for han er en særdeles myk sjel. Mener du virkelig at jeg ikke skal ha denne muligheten og stole på at eieren av den andre hunden klarer å vurdere sin hund nøytralt? Og når det gjelder hundesletta; Det grenser mot dyreplageri å bare sende hunden sin ut der og stå passiv og prate med naboen mens hunder blir plaget av mobbere, for de finnes i hundegjengen der. Du kan jo legge merke til det neste gang du er der, det er slett ikke sjelden jeg ser en hund med tre etter seg som fortvilt forsøker å komme unna, men det klarer den jo ikke. Eierne står der bare og sier «se så fint de leker». Jeg oppfordrer deg til å ta hensyn.

#2040040 Rapporter misbruk

Anonym

>Veldig frustrerende å være hundeeier og se lykkelige hunder i parkene som kan omgås hverandre. Så kommer det en forknytt båndhund med eier som aldri har lært å omgås andre. Da skal plutselig denne ene eieren bestemme over alle de andre. Ofte en fast gjeng som har møttes i parken i en årrekke. Normal hilsing blir da gjerne beskrevet som «å fly på bikkja mi» og lignende. Eller eieren påberoper seg Viltlovens tidsbegrensede båndtvang i sommerhalvåret. Selvfølgelig må vi ta hensyn til alt viltet midt i hovedstaden!! Jeg har opp gjennom årene sett nok av agressive og redde hunder som alltid har gått i bånd. Dette grenser mot dyreplageri.

Dine to utsagn er vel noe selvmotsigende??

På den ene siden skal folk ha kontroll på hundene sine, mens på den annen side er det greit at de løper bort og «hilser» på fremmede hunder som det passer dem!

Når det gjelder den forknytte båndhunden så er det vel allikevel opp til eieren om den hunden han går med skal hilse på andre hunder eller ei.

For ordens skyld; min hund går ikke alltid i bånd, men jeg passer på hvor jeg slipper han og sammen med hvem. Det har aldri skjedd at han har løpt bort til en fremmed hund for å hilse/sloss, for det har jeg tatt som en selvfølge at ikke skal skje.

Og til den tåpelige båndtvanguttalelsen; hvis du lufter hunden din i noen av byens parker, vil du finne et stort skilt hvor politivedtektene er sitert. Der står det at hundeiere plikter å ha hunden under kontroll så den ikke sjenerer andre folk eller dyr.

Og til slutt vil jeg si at jeg ikke har noe i mot parkhunder generellt, men det er en forutsetning at hunder som slippes i nærheten av andre folk/dyr har absolutt innkalling! Det hadde jo ikke vært noe problem hvis bare eierene kunne rope inn hundene sine når de ser det kommer en fremmed hund eller hund i bånd.

Therese

#2040043 Rapporter misbruk

Anonym

Hei Therese….Du spør hva du kan gjøre når du først kommer opp i en så uheldig situasjon. Det jeg har sett andre gjøre og selv har gjort når jeg kommer med min hund i bånd og en løs «truende» hund (ofte rotweiler, eller skjæfer som virker mer truende på meg forresten men det er en annen sak)kommer galloperende i mot oss var at jeg 1) observerer språket til hunden, om den virkelig har tenkt å ankripe eller om det bare er ment som hilsing. Det tar tid å lære diverse hunders kroppspråk men det er moro og. 2)Om jeg er i tvil, og der ikke er noen eier i nærheten, slipper jeg min hund med en gang. Om den andre hundens kroppspråk viser at den sansynlig vil nøye seg med litt brumming står jeg bare stille. Grunnen til at jeg slipper min hund om det kommer aggressiv hund, er fordi båndet (og at jeg drar i det) forringer veldig kroppsspråket til min hund, og da er det mer sannsynlig at han blir misforstått enda mer. I tillegg kan du bli skadet. Når da den andre eieren endelig dukker opp så blir dere enige om en felles stunt og tar samtidig tak i bakbena til hver deres hund og drar dem vekk. Nå min hund har opplevd noe lignende har jeg aldri prøvd den teknikken for å skrike har stort sett overasket begge hundene lenge nok til at min hund trekker seg tilbake og kommer på plass. De få gangene min hund har hatt noe som helst problematisk uenigheter med en annen hund har vært når min hund har vært i bånd, og jeg ikke har rukket å frikoble ham, så jeg har i alle fall lært det, at hundens kroppspråk blir anderledes. Senest igår ble hunden min bitt i leppa av en underdanig setter hund fordi jeg kom bort var så dum at jeg dro min hund vekk, (måtte hjem) før de var ferdige å snakke, den andre hunden syntes nok den plutselige bevegelsen til min hund var truende og bet til. Om jeg ikke hadde gjort noe hadde de antagelig funnet ut av det selv noen sekunder senere, så det var min feil.

Jeg er forsåvidt enig med deg om at man bør ha en god innkalling på hunden sin før man er for avslappet når den er fri. Men en perfekt innkalling får du ikke uten trening. Jeg ønsker en perfekt innkalling på min unghund etterhvert men vet at det ikke kommer av seg selv, og de små «gressflekkene» er et godt treningsted. Men klart at man må ta hensyn. Det er lettere å ta hensyn når man får beskjed av en møtende (både med og uten bånd) at «min hund er agressiv\farlig», så jeg syns dor din egen del du skal ta i bruk metoden. Da får du nok en rask reaksjon, og det er vel det du trenger for å holde din hund i sjakk.

>>Veldig frustrerende å være hundeeier og se lykkelige hunder i parkene som kan omgås hverandre. Så kommer det en forknytt båndhund med eier som aldri har lært å omgås andre. Da skal plutselig denne ene eieren bestemme over alle de andre. Ofte en fast gjeng som har møttes i parken i en årrekke. Normal hilsing blir da gjerne beskrevet som «å fly på bikkja mi» og lignende. Eller eieren påberoper seg Viltlovens tidsbegrensede båndtvang i sommerhalvåret. Selvfølgelig må vi ta hensyn til alt viltet midt i hovedstaden!! Jeg har opp gjennom årene sett nok av agressive og redde hunder som alltid har gått i bånd. Dette grenser mot dyreplageri.

>Dine to utsagn er vel noe selvmotsigende??

>På den ene siden skal folk ha kontroll på hundene sine, mens på den annen side er det greit at de løper bort og «hilser» på fremmede hunder som det passer dem!

>Når det gjelder den forknytte båndhunden så er det vel allikevel opp til eieren om den hunden han går med skal hilse på andre hunder eller ei.

>For ordens skyld; min hund går ikke alltid i bånd, men jeg passer på hvor jeg slipper han og sammen med hvem. Det har aldri skjedd at han har løpt bort til en fremmed hund for å hilse/sloss, for det har jeg tatt som en selvfølge at ikke skal skje.

>Og til den tåpelige båndtvanguttalelsen; hvis du lufter hunden din i noen av byens parker, vil du finne et stort skilt hvor politivedtektene er sitert. Der står det at hundeiere plikter å ha hunden under kontroll så den ikke sjenerer andre folk eller dyr.

>Og til slutt vil jeg si at jeg ikke har noe i mot parkhunder generellt, men det er en forutsetning at hunder som slippes i nærheten av andre folk/dyr har absolutt innkalling! Det hadde jo ikke vært noe problem hvis bare eierene kunne rope inn hundene sine når de ser det kommer en fremmed hund eller hund i bånd.

>Therese

#2040046 Rapporter misbruk

Anonym

>Hei Therese….Du spør hva du kan gjøre når du først kommer opp i en så uheldig situasjon. Det jeg har sett andre gjøre og selv har gjort når jeg kommer med min hund i bånd og en løs «truende» hund (ofte rotweiler, eller skjæfer som virker mer truende på meg forresten men det er en annen sak)kommer galloperende i mot oss var at jeg 1) observerer språket til hunden, om den virkelig har tenkt å ankripe eller om det bare er ment som hilsing. Det tar tid å lære diverse hunders kroppspråk men det er moro og. 2)Om jeg er i tvil, og der ikke er noen eier i nærheten, slipper jeg min hund med en gang. Om den andre hundens kroppspråk viser at den sansynlig vil nøye seg med litt brumming står jeg bare stille. Grunnen til at jeg slipper min hund om det kommer aggressiv hund, er fordi båndet (og at jeg drar i det) forringer veldig kroppsspråket til min hund, og da er det mer sannsynlig at han blir misforstått enda mer. I tillegg kan du bli skadet. Når da den andre eieren endelig dukker opp så blir dere enige om en felles stunt og tar samtidig tak i bakbena til hver deres hund og drar dem vekk. Nå min hund har opplevd noe lignende har jeg aldri prøvd den teknikken for å skrike har stort sett overasket begge hundene lenge nok til at min hund trekker seg tilbake og kommer på plass. De få gangene min hund har hatt noe som helst problematisk uenigheter med en annen hund har vært når min hund har vært i bånd, og jeg ikke har rukket å frikoble ham, så jeg har i alle fall lært det, at hundens kroppspråk blir anderledes. Senest igår ble hunden min bitt i leppa av en underdanig setter hund fordi jeg kom bort var så dum at jeg dro min hund vekk, (måtte hjem) før de var ferdige å snakke, den andre hunden syntes nok den plutselige bevegelsen til min hund var truende og bet til. Om jeg ikke hadde gjort noe hadde de antagelig funnet ut av det selv noen sekunder senere, så det var min feil.

Ber du de med høydeskrekk om å hoppe i fallskjerm også? Det er noe lignende du nå ber Therese gjøre med sin hund. Når man har en redd hund, da må man introdusere denne gradevis og forsiktig med andre hunder, slik jeg oppfatter Therese gjør. Man må lære hunden til å stole på andre SNILLE hunder. Før den tid er det lurt å holde hunden borte fra bråkete og andre hunder man ikke vet hvordan er. Man kan ikke bare kaste hunden inn i en hundeflokk å tro at det fikser seg. Nøkkelordet er: gradevis tilvenning med vennlige hunder. Hunden behøver å kjenne at den har noenlunde kontroll over situasjonen.

#2040069 Rapporter misbruk

Anonym

>>Hei Therese….Du spør hva du kan gjøre når du først kommer opp i en så uheldig situasjon. Det jeg har sett andre gjøre og selv har gjort når jeg kommer med min hund i bånd og en løs «truende» hund (ofte rotweiler, eller skjæfer som virker mer truende på meg forresten men det er en annen sak)kommer galloperende i mot oss var at jeg 1) observerer språket til hunden, om den virkelig har tenkt å ankripe eller om det bare er ment som hilsing. Det tar tid å lære diverse hunders kroppspråk men det er moro og. 2)Om jeg er i tvil, og der ikke er noen eier i nærheten, slipper jeg min hund med en gang. Om den andre hundens kroppspråk viser at den sansynlig vil nøye seg med litt brumming står jeg bare stille. Grunnen til at jeg slipper min hund om det kommer aggressiv hund, er fordi båndet (og at jeg drar i det) forringer veldig kroppsspråket til min hund, og da er det mer sannsynlig at han blir misforstått enda mer. I tillegg kan du bli skadet. Når da den andre eieren endelig dukker opp så blir dere enige om en felles stunt og tar samtidig tak i bakbena til hver deres hund og drar dem vekk. Nå min hund har opplevd noe lignende har jeg aldri prøvd den teknikken for å skrike har stort sett overasket begge hundene lenge nok til at min hund trekker seg tilbake og kommer på plass. De få gangene min hund har hatt noe som helst problematisk uenigheter med en annen hund har vært når min hund har vært i bånd, og jeg ikke har rukket å frikoble ham, så jeg har i alle fall lært det, at hundens kroppspråk blir anderledes. Senest igår ble hunden min bitt i leppa av en underdanig setter hund fordi jeg kom bort var så dum at jeg dro min hund vekk, (måtte hjem) før de var ferdige å snakke, den andre hunden syntes nok den plutselige bevegelsen til min hund var truende og bet til. Om jeg ikke hadde gjort noe hadde de antagelig funnet ut av det selv noen sekunder senere, så det var min feil.

>Ber du de med høydeskrekk om å hoppe i fallskjerm også? Det er noe lignende du nå ber Therese gjøre med sin hund. Når man har en redd hund, da må man introdusere denne gradevis og forsiktig med andre hunder, slik jeg oppfatter Therese gjør. Man må lære hunden til å stole på andre SNILLE hunder. Før den tid er det lurt å holde hunden borte fra bråkete og andre hunder man ikke vet hvordan er. Man kan ikke bare kaste hunden inn i en hundeflokk å tro at det fikser seg. Nøkkelordet er: gradevis tilvenning med vennlige hunder. Hunden behøver å kjenne at den har noenlunde kontroll over situasjonen.

Til meg.

Jeg tror nok du misforsto tenker, vedkommende mener ikke at man skal bruke de metodene for å sosialisere hunden. Tvert i mot, dette var gode råd til hva som er lurt å gjøre når det kommer løse hunder rusende i mot en. Min forrige hund,stor hannhund,sa alltid «Ja, takk-kom igjen» når han var koblet til båndet og en annen hannhund kom bort til oss. Etterhvert erfarte jeg at hvis jeg slapp han fri, noe jeg alltid gjorde, og jeg fortsatte å gå (dette fikk han løse på sin måte) ble det aldri noen konflikt. De sto å snuste og gikk litt i ring, så oppdaget han at mor hadde gått videre og satte da på sprang etter meg. Den andre hunden sto slukøret tilbake.

Nå har jeg ei middels stor tispe som er super usosial, men hun slippes alltid løs i nærheten av andre løse hunder, og vips blir hun mer selvsikker og havner ikke slåsskamp. Vil legge til at jeg har 100% innkalling på henne, men hun velger selv når hun tar kontakt med meg igjen.

Når man går med hunden i bånd og det kommer en løs mot oss, så er det helt naturlig for våre hunder å komme i forsvarsposisjon, de vil jo beskytte flokken, jeg tror det er dette som er årsaken til at det som oftest ender i bråk i slike situasjoner. Og det er lite ønskelig med tanke på våre hunders erfaring med andre hunder.

#2040080 Rapporter misbruk

Anonym

>>>Hei Therese….Du spør hva du kan gjøre når du først kommer opp i en så uheldig situasjon. Det jeg har sett andre gjøre og selv har gjort når jeg kommer med min hund i bånd og en løs «truende» hund (ofte rotweiler, eller skjæfer som virker mer truende på meg forresten men det er en annen sak)kommer galloperende i mot oss var at jeg 1) observerer språket til hunden, om den virkelig har tenkt å ankripe eller om det bare er ment som hilsing. Det tar tid å lære diverse hunders kroppspråk men det er moro og. 2)Om jeg er i tvil, og der ikke er noen eier i nærheten, slipper jeg min hund med en gang. Om den andre hundens kroppspråk viser at den sansynlig vil nøye seg med litt brumming står jeg bare stille. Grunnen til at jeg slipper min hund om det kommer aggressiv hund, er fordi båndet (og at jeg drar i det) forringer veldig kroppsspråket til min hund, og da er det mer sannsynlig at han blir misforstått enda mer. I tillegg kan du bli skadet. Når da den andre eieren endelig dukker opp så blir dere enige om en felles stunt og tar samtidig tak i bakbena til hver deres hund og drar dem vekk. Nå min hund har opplevd noe lignende har jeg aldri prøvd den teknikken for å skrike har stort sett overasket begge hundene lenge nok til at min hund trekker seg tilbake og kommer på plass. De få gangene min hund har hatt noe som helst problematisk uenigheter med en annen hund har vært når min hund har vært i bånd, og jeg ikke har rukket å frikoble ham, så jeg har i alle fall lært det, at hundens kroppspråk blir anderledes. Senest igår ble hunden min bitt i leppa av en underdanig setter hund fordi jeg kom bort var så dum at jeg dro min hund vekk, (måtte hjem) før de var ferdige å snakke, den andre hunden syntes nok den plutselige bevegelsen til min hund var truende og bet til. Om jeg ikke hadde gjort noe hadde de antagelig funnet ut av det selv noen sekunder senere, så det var min feil.

>>Ber du de med høydeskrekk om å hoppe i fallskjerm også? Det er noe lignende du nå ber Therese gjøre med sin hund. Når man har en redd hund, da må man introdusere denne gradevis og forsiktig med andre hunder, slik jeg oppfatter Therese gjør. Man må lære hunden til å stole på andre SNILLE hunder. Før den tid er det lurt å holde hunden borte fra bråkete og andre hunder man ikke vet hvordan er. Man kan ikke bare kaste hunden inn i en hundeflokk å tro at det fikser seg. Nøkkelordet er: gradevis tilvenning med vennlige hunder. Hunden behøver å kjenne at den har noenlunde kontroll over situasjonen.

>Til meg.

>Jeg tror nok du misforsto tenker, vedkommende mener ikke at man skal bruke de metodene for å sosialisere hunden. Tvert i mot, dette var gode råd til hva som er lurt å gjøre når det kommer løse hunder rusende i mot en. Min forrige hund,stor hannhund,sa alltid «Ja, takk-kom igjen» når han var koblet til båndet og en annen hannhund kom bort til oss. Etterhvert erfarte jeg at hvis jeg slapp han fri, noe jeg alltid gjorde, og jeg fortsatte å gå (dette fikk han løse på sin måte) ble det aldri noen konflikt. De sto å snuste og gikk litt i ring, så oppdaget han at mor hadde gått videre og satte da på sprang etter meg. Den andre hunden sto slukøret tilbake.

>Nå har jeg ei middels stor tispe som er super usosial, men hun slippes alltid løs i nærheten av andre løse hunder, og vips blir hun mer selvsikker og havner ikke slåsskamp. Vil legge til at jeg har 100% innkalling på henne, men hun velger selv når hun tar kontakt med meg igjen.

>Når man går med hunden i bånd og det kommer en løs mot oss, så er det helt naturlig for våre hunder å komme i forsvarsposisjon, de vil jo beskytte flokken, jeg tror det er dette som er årsaken til at det som oftest ender i bråk i slike situasjoner. Og det er lite ønskelig med tanke på våre hunders erfaring med andre hunder.

Jeg tror ikke vi egentlig er så veldig uenige. Jeg ønsket å få litt balanse i saken. I denne problemstillingen har vi alle varianter fra de som aldri slipper hunden sin til de som ukritisk lar hunden herje som den vil.

Jeg er den første til å be folk om å ta hunden sin i bånd hvis de ikke har kontroll med den. (og den i tillegg plager andre dyr eller mennesker) Dette er også i henhold til Politivedtektene i Oslo som gjelder hele året. Når det gjelder mine «tåpelige båndtvangsuttalelser» refererer de seg til folk som hevder at det er absolutt båndtvang hele året etter Viltloven. Dette gjelder kun i sommerhalvåret (1/4-20/8) og selv da synes jeg det er noe søkt å påberope seg denne loven i en park midt i byen. Jeg synes det er tåpelig.

Når det gjelder mitt hundehold lar jeg ikke min løse hund hilse på fremmede hunder i bånd. Og skulle det glippe er jeg i den heldige situasjon at hunden min alltid går vekk hvis den møtende hunden er aggressiv eller redd.

Hundesletta er nevnt. Jeg har vært der noen ganger. Min hund var for tøff mot de som prøvde seg på dominans. Verre var det å se på usikre hunder som ble jaget. Her er vi helt enige!

#2040083 Rapporter misbruk

Anonym

>>Det hjelper jo lite når de ikke innser det selv.

>>Samtidig, må jeg påpeke at om det er slik at din hund er redd alle hanhunder og derfor kommer i slagsmål, har du vel også en jobb å gjøre, med hensyn på å sosialisere han med andre hunder både tisper og hanhunder så han ikke blir så redd, det er en situasjon som hverken er god for deg eller din hund.

>>Jeg jobber jo med det da. Men det er liksom to skritt frem og ti tilbake når han blir flydd på neste gang vi er ute. Det som skjedde i dag var forøvrig at en venninne og jeg skulle teste ut om hundene våre gikk sammen. Hun har en schæfer hann på 7mnd. Det så ut til å gå rimelig greit på avstend da tre løse hunder åpenbarte seg på sletta. To av disse satte mot meg i susende fart, og hunden min stod ganske så forsvarsløs i båndet. Jeg ble selvsagt fly forbanna, men fikk som svar at hunden min var ikke redd, for den så sint ut, og dessuten var den sikkert det fordi den måtte gå i bånd. Videre ble jeg avfeid med at de pleide å gå på hundesletta i frognerparken, og der var jo alle løse.

>>Så som sagt så er det ikke lett å sosialisere hunden min når det er sånne folk ute. Det hører med til historien at hunden til venninnen min og min gikk glimrende sammen resten av turen, når bare min hadde roet seg ned igjen.

>>Therese 🙂

>Veldig frustrerende å være hundeeier og se lykkelige hunder i parkene som kan omgås hverandre.

Du er på veldig tynn is her du og burde gå hjem og tenke over tingenes tilstand en gang til før du går ut og slipper hunden løs! Det er en myte at de fleste «parkhunder» er lykklige. Vanligvis er det stress og utidig mas som kjennetegner slike hunder. At eieren påberoper seg lykke for hunden, er basert på uvitenhet om hund!!!

>Så kommer det en forknytt båndhund med eier som aldri har lært å omgås andre. Da skal plutselig denne ene eieren bestemme over alle de andre.

Man skal vise hensyn! Og bud nr. 1 for å slippe hunden løs er at den IKKE besøker andre hunder som ikke vil ha besøk. Jeg går ofte i bånd med min hund og krever å få gå i fred for «løshunder» hvis eiere står lenger bort og er opptratt av alt annet en å få kontakt med hunden sin!

Ofte en fast gjeng som har møttes i parken i en årrekke. Normal hilsing blir da gjerne beskrevet som «å fly på bikkja mi» og lignende. Eller eieren påberoper seg Viltlovens tidsbegrensede båndtvang i sommerhalvåret. Selvfølgelig må vi ta hensyn til alt viltet midt i hovedstaden!! Jeg har opp gjennom årene sett nok av agressive og redde hunder som alltid har gått i bånd. Dette grenser mot dyreplageri.

Igjen vitner din holdning at du har sædeles lite greie på hund og hundehold! Det er kjempefint å treffes i parken og sosialiserer hunder! Det er bare det at en voksen utvokst hund, som har problemer med andre fremmede hunder, den får man ikke sosialisert. Det er for sent. Sosialisering må gjøres i valpe og unghundstadiet. Ellers er slike «treff» ypperlig til å trene hunden sin! Skape bånd til den og få den til å høre på deg selv om det er andre hunder i nærheten. Er du dyktig til å trene og få kontakt, så kanskje du kan slippe den løs! men altså bare om den tverrsnur og kommer til deg når du roper. Uansett og først da!!!! So hva man mener med å sosialisere hunden sin har altså intet med fremmede hunder å gjøre! Sosialisere betyr å trene på å få en lydig hund som hører på deg uansett tid sted og rom!!!. Når den gjør det! Ja da er den sosialisert!!!

K.L

#2040086 Rapporter misbruk

Anonym

>Begge kommentarer er hentet fra «Uppslagsbok i hundpsykologi» av Anders Hallgren.</i

>>

>Så til de som tror at sosialisering handler om lydighetstrening – tør jeg anbefale boken «Uppslagsbok i hundpsykologi» av Anders Hallgren…?

Jeg er veldig enig om det som står om sosialisering, det har egentlig lite med lydighets trening å gjøre.

Nå går jeg litt utenfor temaet, men måtte bare spørre. Er uppslagsbok i hundepsykologi en god bok? Handler den om ord og uttrykk brukt i hundepsykologi eller forklarer den også hvordan en kan «fikse» problemer?

Se 15 innlegg - 1 gjennom 15 (av 56 totalt)

Du må være logget inn for å svare på dette emnet.