Vekt på frambena

Hjem Forum Utstilling Vekt på frambena

Emnet inneholder 4 svar, har 0 stemmer og var sist oppdatert av  Frida 14 år, 5 måneder siden

Se 5 innlegg - 1 gjennom 5 (av 5 totalt)
  • Forfatter

Anonym
    Participant

Hei!

Nå har jeg lært hunden min at når jeg setter ned bakbena, skal de stå der. Hun står nå veldig fint med bakbena, men problemet er at også har vekta på bakbena..! Når jeg flytter de bakover, følger liksom hele kroppen med…! Og hu nekter å stå med forbena i 90 grader..! Hva skal jeg gjøre for å få henne til å legge vekta på forbena? Hun ser jo egentlig ikke særlig vakker ut når hun står med bakeben og forben spredt fra hverandre hvis dere skjønner..?

Håper på svar!

Mvh Cirka_1

#2104794 Rapporter misbruk

RuthRendell
    Participant

Har sett folk som løfter opp hunden sin foran, de tar tak i nakke/skulderparti og løfter opp ett ben ad gangen. Ikke særlig mye, men nok til at de står naturlig på det når det blir satt ned. Så tar de det andre benet på akkurat samme måten.

Har ikke prøvd det selv, men det så ut til å funke for de andre utstillerne.

Mvh Camilla

#2104803 Rapporter misbruk

GyldenHonning
    Participant

Prøv å la henne stille seg fritt opp selv.

Jeg syns i allefall det ser mye bedre og mer naturlig ut når en hund får stille seg fritt.

#2104806 Rapporter misbruk

RuthRendell
    Participant

Helt enig. Jeg pleier aldri å gjøre noe med bena på hunden min på utstilling. Hvis han skulle stå skjevt så går jeg heller en ny runde, og stiller han opp på nytt. Var på utstillingskurs, og da fortalte dommeren at det var bedre enn å flytte på bena.

Mvh Camilla

#2104976 Rapporter misbruk

Frida
    Participant

Hei Cirka

Om du har behov for å korrigere måten hunden står på, er det beste som regel å løfte hunden i fronten, i stedet for bak.

Husk også på at du kun skal korrigere for det som dommeren ser, hvilket normalt er hundens venstre side. Hvordan hunden står med sine høyre ben er av mindre betydning.

Når du skal korrigere, så plasser hånden din i mot hundens underside av forbrystet (i overkant av det venstre frambenet), slik at du samtidig trekker frambenet ørlite bakover i forhold til frambrystet. Så setter du frambenet ned der hvor du vil ha det i forhold til det venstre bakbenet.

Om det er vekten på hunden du ønsker å flytte, så sett deg på huk foran hunden, slik at den strekker seg etter deg.

Det er forøvrig mange som flytter på hundens ben, selv om den i utgangspunktet står bra. Da oppnår man sjelden annet enn å ødelegge for hunden.

Om du ikke er sikker på hvordan din hund bør stå, samt hvordan det skal gjøres, er som regel det beste å la det være.

Få eventuelt en erfaren «handler» til å se på dere, og komme med kommentarer.

Se 5 innlegg - 1 gjennom 5 (av 5 totalt)

Du må være logget inn for å svare på dette emnet.