Dempede singaler eller ????

Jeg har en 9 måneder gammel Australian Schepherd, som jeg tror at jeg dominerte under en øvelse. Vi trene sitt og bli og jeg gikk noen meter i fra ham, når jeg var på vei tilbake for å gå bak ham og inn i utgansstilling så senket han hodet ned mellom skuldrene og la ørene flatt bakover. Det var de signalene som jeg la mest merke til. Jeg snudde ansiktet mitt til siden og da rettet han seg opp med en gang. Dette har han gjort ved en senere anledning også, og da fikk jeg beksjed av «treneren» at han bare kjedet seg og at grunnen til at han løftet hodet igjen når jeg vendte meg litt til siden var at «mor» gjorde noe nytt og spennenede. Dette hørest ikke helt riktig ut for meg, for jeg ville tro at dersom han kjedet seg så ville nesen gå i bakken eller han ville studere alt annet enn meg, men han satt svært fint vendt mot meg hele tiden og hadde øyenkontakt. Ble det for sterkt for han – dominerte jeg ham? Var min reaksjon riktig? Er det i tilfelle andre signaler jeg skal se etter?
Hilsen
Siv

Svar fra Turid Rugaas

Jeg synes treningen dere driver med høres altfor voldsom ut for en så ung hund. Når du «marsjerer» mot ham så går du rett mot, altfor raskt, og i tillegg med blikkontakt – det er alt sammen truende for en hund, og selvfølgelig vil han dempe deg. Treneren har tydeligvis ikke hørt om dempende signaler. Når du svarer med dempeing, så hjelper det, selvfølgelig, så langt har du rett. men jeg ville ikke trent på den måten i det hele tatt med en så ung hund som viser så sterk demping i disse øvelsene. Da starter en med å gjøre hunden sikker og trygg ved å oppføre seg slik at han ikke bheøver å dempe, og etterhvert vil han tåle mere.

Snusing i bakken har heller ingenting med å «kjede seg» – tvertimot ville det vært et ganske så tydelig dempende signal.

Den typen lydighets-trening, med såpass militært tilsnitt, er ikke tingen for en ung hund med så fine signaler. Det bør legges opp på en mye mere hunde-vennlig måte, og dessuten med mindre lydighet og mere ting hunden liker å gjøre. Ikke ødelegg et fint emne ved å presse den for mye i altfor ung alder. Jeg ser altfor mange triste resultater av for store krav.

Turid Rugaas