Hei Turid
Jeg har en 6 mnd gml Golden ret. valp hannhund. Vi trener lydighet og holder på å forberede oss til bronsemerket. Valpen er en yndig ung kar med stor appetitt på livet og er veldig vennlig mot andre mennesker/dyr. Stort sett gir ham meg ingen bekymringer, men masse glede. Jeg har også en voksen Golden hanne og har således noe erfaring med hund.
Jeg går på kurs med valpen hos en annerkent hundeskole i Oslo og det er her bekymringene mine starter. Jeg har lært uendelig mye på hundeskolen og vi bruker hovedsakelig positive innlæringsmetoder i form av ros, stemmebruk og godbiter, men det skjer av og til ting som jeg stusser ved. Normalt er valpen interessert i nye ting og jeg lar ham undersøke ting når han viser intersse (det kan være alt fra en sykkel som står parkert på utsiden hos naboen til en en tralle på hjul som han vil titte på.) Innimellom hender det imidlertid at han ser ting på hans vei som tydelig skremmer ham. Første gangen han så en barnevogn fikk han hetta. Det jeg gjorde da var å gå bort de de som trillet vognen og snakket med dem og overså valpen. Da kom han luskende. Av de fremmede fikk han en godbit og etter det har han ikke vært redd barnevogner. Dette er måten jeg prøver å vise valpen min på at ting ikke er skummelt.
MEN på hundeskolen fungerer det ikke alltid slik. For en tid tilbake skulle vi ta med hundene inn på en kjøpesenter og kjøre rulletrapp med hundene. Min hund fikk hetta og da nyttet det ikke å lokke med godbiter eller leker. Han strittet imot. Det instruktøren gjorde da var å dra han med opp i rulletrappa. Dette ble gjort flere ganger. Hunden var tydelig redd og skalv. Jeg valgte da å overse ham og snakke med noen av de andre på kurset og late som ingen ting, men jeg må innrømme at jeg inni meg tenkte stakkars liten.
Tilsvarende blir hundene på kurset «tvunget» med på ting. Jeg må legge til at en uke senere da jeg tok med valpen for å se hvordan han reagerte på rulletrappa så gikk han frivillig med og det virket OK.
I tillegg til dette har hunden min lært de vanlige kommandoene som sitt, dekk, stå, på plass etc. Vi terper på disse daglig, men i veldig korte repitisjoner og vi avslutter ofte med en lek eller noe valpen synes er morsomt. Jeg ser at han liker å jobbe for meg. Men når vi er på kurs og det er 10 hunder tett samlet som ikke kjenner hverandre hender det at valpen min finner de mere interssante enn meg og han vil gjerne bort til dem. Jeg lar imidlertid ikke valpen hilse i bånd på andre hunder. Når valpen ikke lyster da så går jeg inn med et bestemt NEI og gir kommandoen på nytt. En gang da dette ikke hjalp kom en av instuktørene bort og tok skikkelig tak i hunden min når den ikke lystret og bad meg gi kommandoen på nytt. Da ble jeg virkelig sint, for jeg mener at det er ingen som har noe med å ta tak i min hund annet enn jeg og jeg synes ikke dette lenger minner om en positiv innlæringsmetode. Hunden lystret naturligvis da, men jeg tror ikke at han gjorde det for å få godbiten, heller i frykt, tror jeg. Når vi er på kurs nå, så er hunden min ganske passiv i sin atferd. Han utfører det han blir bedt om, men han har ingen glød. Når jeg trener ham alene eller ute i gata med forstyrrelser så ser jeg at han liker å jobbe. Instruktørene på kurset holder fast ved at jeg må ta tak i hunden min, løfte tak i ham i nakken eller øret når han ikke lyster på f.eks dekk. Jeg mener imidlertid at fysisk korreks skal være siste utvei og jeg ønsker kun å bruke det når ham gjør noe som utelukkende er galt og ikke i forbindelse med innlæring eller opprettholdelse av innlærte kommandoen. På min voksne hund kan jeg være strengere for han kan øvelsene så godt og jeg vet når han trasser og ikke.
Dette ble en lang mail og spørsmålene mine er: Kan jeg kreve full lydighet av en 6 mnd gammel valp? Han kan f.eks øvelsen sitt uten at jeg bruker motivasjonsfaktorer som godbit eller håndbevegelse. Dersom han ikke lystrer skal jeg da virkelig ta han i øret og si bestemt NEI for så å gi kommandoen en gang til?
Og når det gjelder nye momenter som han er redd for, f.eks rulletrapp, T-bane osv skal jeg da dra ham med meg? Dersom jeg ikke skal ta hunden min i øret og si bestemt NEI og ikke dra ham med meg på ting han er redd for, hvordan skal jeg få en hund til å lystre hver gang jeg ber ham utføre en kommando og hvordan får jeg en hund som er selvsikker og ikke redd for nye ting? Er det riktig i forbindelse med rulletrapp og ta på hunden sele og dra ham med meg og late som ikke noe? Er det da slik at han etterhvert vil skjønne at det ikke er farlig? Eller vil han alltid huske det som noen han ble tvunget til? Jeg bruker jo allerede de postitive motivasjonsfaktorene jeg kjenner til: godbit, stemmebruk, ros og ofte lek etter korrekt utført øvelse.
Tusen takk for svar.
Hilsen meg.