Jeg har nylig fått en liten innføring i feltsøk. Vi var flere eiere av unghunder som trente sammen. Ingen av oss, hverken hunder eller eiere, hadde tidligere erfaring med dette.
Mitt spørsmål til dere gjelder størrelsen på feltet (korridoren) og grad av påvirkning fra fører i første del av innlæringsfasen.
Instruktøren mente det var viktig at hundene helt fra starten av lærte å finne/hente gjenstanden på 50 meters avstand. Begrunnelsen var at det ville bli vanskelig å lære dem dette på et senere tidspunkt, hvis de først hadde fått erfaring på å finne gjenstander på kortere avstand.
Da vi startet, var hundene topp motiverte etter påvirkning fra hjelper/leke, og de sprang ut i korridoren og virkelig jobbet for å finne leken i terrenget. Det som imidlertid skjedde, faktisk med alle hundene, var at de ikke søkte lenger opp enn ca. 20 m. Når de så ikke fant leken, sank intensiteten gradvis før de til slutt endte opp med å gå helt tilbake til fører, som så fikk beskjed om å hjelpe dem til å finne leken. Grad av hjelp som ble gitt varierte. Felles for alle ekvipasjene var at hundene i utgangspunktet jobbet selvstendig med høy fart og med god dekning av de nærmeste 20 m. av korridoren uten at denne atferden ble forsterket med funn av leke. I stedet ble det å gå tilbake til fører, som så gikk sammen med hunden til den «bakerste» delen av korridoren, den atferden som førte til funn av leke.
Kan dette være riktig metode? Hvis leken hadde ligget innenfor 20 m. og hunden hadde funnet den helt selvstendig, ville ikke vært et bedre utgangspunkt for videre trening? Er det virkelig slik at kravet til å kunne søke/finne gjenstand på 50 m. helt fra starten av er så viktig at det skal gå på bekostning av hundens selvstendighet og forståelse av oppgaven? Eller er det kanskje ikke det som skjer? Har jeg misforstått det meste?
Hilsen Solfrid