Klassisk / operant betinging

Hei!
Jeg leste et svar du skrev 22.06 om operant og Klassisk betinging.
Jeg har holdt på med hund en stund, og føler jeg forstår forskjellen på det i praksis (treningen går hvertfall bra).

Men skulle gjerne hatt en forklaring uten for mye «fagspråk» om du skjønner. Dersom noen spør meg, har jeg problemer med å forklare det på en enkel og grei måte. (om det er noen. da)

Lurte derfor på om du kan forklare meg forskjellen så enkelt og greit som mulig? Da får jeg kanskje litt mer klarhet i det.
Må innrømme at jeg står litt fast der teoretisk sett….

Er veeedlig takknemlig for svar!

Svar fra Morten Egtvedt

Litt av en utfordring for en stakkar, men jeg skal prøve… Vi tar det først litt «fagspråklig» så du får bare bære over med meg.

Klassisk betinging
I sin enkleste form består dette av gjentatt presentasjon av en nøytral stimulus før presentasjon av en refleksutløsende stimulus. Den refleksutløsende stimulus kalles også ubetinget stimulus og er i seg selv nok til å utløse en refleks. Mat er et eksempel på en refleksutløsende, eller ubetinget stimulus, fordi mat utløser sikling (en refleks). Hvis vi vil klassisk betinge en lyd, for eksempel klikk fra en klikker, parer vi denne gjentatte ganger med mat og etterhvert vil hunden sikle når den hører klikkelyden. (Dette fungerer også på mennesker. Har selv blitt utsatt for klassisk betinging der sitronbåt ble paret med fløyte – og siklet i mange år når noen brukte fløyte som innkallingssignal…)

Andre eksempler er å se grønt lys før det blåses luft på øyet. Når det blåses luft på øyet blunker man (reflektorisk) og etterhvert vil man blunke når man ser det grønne lyset selvom man ikke får blåst luft på øyet.

Helt enkelt kan man si at «…klassisk betinging beskriver ulike former for læring i refleksiv atferd» (Læringspsykologi. Svartdal og Flaten)

Operant betinging
…beskriver læring som IKKE er refleksiv, men det man kan kalle «viljestyrt» eller «målrettet». Vi kan gjerne si at individet opererer på miljøet. På fagspråk kan man si at en prosedyre med operant betinging defineres som en prosedyre der stimuli inntreffer som en følge av, eller avhengig av, bestemte responser, og hvor dette fører til at adferden endres. (Læringspsykologi. Svartdal og Flaten).

Forskjellen
I klassisk betinging blir de to stimuliene (f.eks. klikk og mat) presentert helt uavhengig av adferden til individet. Har vi klikket får hunden godbiten uansett hva den gjør mellom klikket og godbiten. Vi forlanger ikke at den skal sitte, snu seg mot oss, komme eller lignende for at den skal få godbiten. I forsvaret trenes det for eksempel på at hunden skal reagere på metallisk lyd under patruljegang. Noen påstår de klassisk betinger denne lyden, og det kan for såvidt stemme så lenge hunden hører lyden og deretter blir presentert en godbit UAVHENGIG av hva den gjør når den hører lyden. Det som derimot ofte skjer er at hunden hører lyden og først når hunden snur seg mot lyden presenteres godbiten. Det kreves altså at hunden må utføre en målrettet adferd når den hører lyden før godbiten blir presentert. Det er da snakk om operant betinging fordi godbiten kommer AVHENGIG av det hunden gjør.

Ofte blir det framstilt som om skillet mellom klassisk og operant betinging er at klassisk betinging er en slags «passiv» læringsform mens operant betinging er en «aktiv» læringsform. Dette er feil. Forskjellen er som nevnt at klassisk betinging for det meste har med reflekser å gjøre (kan også brukes til å lære fryktreaksjoner og kan dessuten beskrive toleranse for og avhengighet av medikamenter). Ved operant betinging dreier det seg om målrettet adferd (gjør noe for å oppnå et eller annet).

Man kan også si at forskjellen er at responsen ved klassisk betinging UTLØSES av bestemte stimuli, mens den IKKE er utløst ved operant betinging. Når man snakker om operant adferd er denne UTFØRT (individet har som sagt et mål med det den gjør og adferden formes av den konsekvensen adferden har).

OK, dette var ikke enkelt, og det er vel kanskje ikke så enkelt å beskrive det presist og samtidig enkelt. Hvis du vil lese mer om dette temaet anbefaler jeg bøkene «Læringspsykologi» av Svartdal/Flaten og «Learning and Behavior» av P. Chance til å begynne med.

Cecilie Køste