Jeg har en hund som er ´crossover´ hund i klikkersammenheng.
Han ble fra starten og i ca 1 år oppdratt med litt for mye «nei, før klikkeren kom inn i bildet, så det har vært litt vrient å få opp nyskjerrigheten hans i forhold til prøv og feil. Men han er i en lærenemm periode nå som jeg har tenkt å utnytt til det fulle for å se hvor langt han kan tøye hjernekapasiteten sin.Og hvor gode jeg kan få mine lærerkapasiteter til å være.
Jeg har tenkt å lære hunden min å telle…Eller dvs å vite på et elimentært nivå hva tall og mengde betyr. Både visuelt og auditift.
Det har i det siste vært program på tv om aper som lærer endel slike ting via datamaskin. Vet ikke om noen av dere har sett det. Jeg har ikke video maskin så jeg harikke fått tatt det opp og har derfor bare sett hver av programmene 1 gang og kan bare stole på min hukommelse og logikk.
Jeg vil at hunden min skal lære seg å vite at:
når jeg sier ´en´ så betyr det visuelle tegnet 1
når jeg sier ´to´ så betyr det visuelle tegnet 2 og
når jeg sier ´tre´ så betyr det visuelle tegnet 3 osv.
Jeg ønsker i annen rekke å lære hunden
når jeg sier ´´en´ så betyr det «mengdenantall» 1
når jeg sier ´to´ så betyr det «mengden-antall» 2
når jeg sier ´tre´ så betyr det «mengden-antallet» 3 osv.
Jeg ønsker i 3dje rekke å lære hunden
at når jeg viser det visuelle tallet 1 så betyr det mengden-antallet 1
at når jeg viser det viuselle tallet 2 så betyr det mengden-antallet 2
at når jeg viser det visuelle tallet 3
Dvs at jeg ender opp med å lære hunden at
et visuelt 3 tall betyr det samme som et auditivt 3 tall som betyr det samme som mengden 3.
Jeg tenkte å bruke klikker, postit lapper med tallet på og godbit som belønning.
Hunden skal i starten markere likheter ved å bruke nesen på postit lappene som matcher.
Å bruke nesen på postit lapper kan han masse allerede. men han har aldri forholdt seg til noe skriftlig på en lapp.
Men så er spørsmålene mine;
Siden hunden aldri har gjort noe slikt før…kan jeg begynne med tall?, eller bør jeg begynne med enklere former?? som sirkler firkanter og trekanter.??
Hvordan skape den opprinnelige bevisstheten at det står noe på lappen (at det er et symbol på lappen) som er av noe betydning?. dvs at det ikke bare er lappen som betyr noe. men tegnet på lappen
Tror dere at to forskjellig 3 tall (feks) på hver sin postit lapp må være skrevet like store på lappen. Eller holder det at de har samme form?
Er jeg helt bak mål her…eller rettere sagt…går tankene mine allllt for fort?
Det demrer for meg at jeg antagelig må være særdeles tålmodig i starten for at hunden skal tørre å ha lyst å finne ut av dette. og jeg gruer meg litt til det for jeg er vel ikke den mest tålmodigste i verden har jeg forstått med tiden….men….jo det må jeg jo klare..
Svar fra Morten Egtvedt
Interessant oppgave det her. Hvor nyttig det er kan nok diskuteres, men når det er sagt har jeg også sansen for å lage utfordringer for utfordringens del- det kan være utviklende for deg som hundetrener.
Men for å få til dette må du først definere målsetningen litt mer konkret. Du kan ikke trene inn «kunnskap» eller «bevissthet» eller «lære hunden hva noe betyr». Vel, jeg kan ihvertfall ikke hjelpe deg med det. Det du derimot KAN gjøre er å lære hunden å utføre en bestemt adferd (f.eks. peke på en postit-lapp med tallet 1) i nærvær av et spesifikt stimulus (f.eks. at du sier tallet 1).
Her er forslag til en grov kriterieplan:
1. Klikk og belønn for at hunden peker på postit-lapp med tallet 1 (ha kun en lapp til å begynne med!)
2. Si «1» når hunden er på vei mot postitlapp med tallet 1 – klikk og belønn presist når hunden berører lappen
3. Få stimuluskontroll på adferden – hunden skal vente med å berøre lappen til du sier «1»
4. Gjør nøyaktig det samme med 2 og 3. Fortsatt kun en lapp om gangen.
5. Kjør fortsatt med en lapp om gangen, men nå bytter du lapp og tall-kommando for hver repetisjon. Fortsett til hunden går rett bort til lappen når du sier tallet.
6. Nå er det på tide å begynne selve diskrimineringstreningen. Du setter nå opp 2 lapper med hvert sitt tall, f.eks. 1 og 2, eller 1 og 3. Si alltid tallet 1, og klikk og belønn hvis hunden velger riktig tall. Hvis hunden velger feil belønner du ikke. Avbryt med å si «feil» i en nøytral tone og ta 5-15 sek pause før hunden får et nytt forsøk. Hunden vil sannsynligvis ganske snart lære å velge lappen til høyre (som det tilfeldigvis står 1 på), men hunden har nok fortsatt ikke lagt særlig merke til selve tallet. Derfor bør du nå bytte plassering på lappene slik at hunden må legge merke til tallet for å velge riktig. Klikk når hunden velger riktig på første forsøk – ellers ingen belønning. Når hunden velger tallet i 90% av forsøkene legger du til enda en lapp. Hunden skal fortsatt kun velge tallet 1. Bytt plassering på lappene ofte til du ser at hunden velger tallet 1 pålitelig.
7. Når hunden velger 1 blant 3 lapper kan du gjøre nøyaktig det samme med tallet 2. Du bør først repetere kommandoen 2 med bare en lapp noen ganger. Deretter setter du fram lapp 2 og 3. Du sier 2 og du klikker hvis hunden velger 2 på første forsøk. Når dette går bra setter du også fram lapp 1. Du sier 2 og hunden klikkes hvis den fortsatt velger 2 i stedet for 1 eller 3 (dette kan være vanskelig ettersom hunden tidligere har fått klikk for å velge 1). Fortsett til hunden alltid velger 2 når du sier 2.
8. Gjør nøyaktig det samme med 3.
9. Nå kommer en ny vanskelig fase i treningen. Nå kan du ha to eller tre lapper framme samtidig. Det nye er imidlertid at du i stedet for å si samme tall og bytte plassering på lappene skal la lappene stå der de er og veksle mellom å si 1, 2 eller 3. Du bør kanskje si samme kommando et par ganger etter hverandre før du bytter de første gangene. Etterhvert veksler du tall for hver repetisjon. Når det går bra veksler du på å si forskjellig tall, og bytter i tillegg plassering på lappene! Da er du vel omtrent i mål…
Du må være forberedt på å gå tilbake i kriterieplanen din hele tiden når du ser at de er nødvendig. Du kan f.eks. komme til å oppdage at hunden presterer bra på et av tallene men dårlig på andre – da må du jobbe separat med de tallene hunden har problemer med.
Du kan sannsynligvis gjøre denne oppgaven mange ganger enklere om du i stedet for å bruke postit-lapper med tall bruker tre store skilt (f.eks. 30 x 30 cm). Skriv tallene tydelig, sort på hvit bakgrunn.
Hvor lang tid du bruker på denne oppgaven kommer an på hvor bra timing du har, hvor flink du er til å sette riktige kriterier (øke og senke disse når det trengs), samt hvor «klikkerklok» hunden din er fra før. Men det er absolutt mulig å få til i praksis hvis du er sta nok 🙂
Morten Egtvedt