Jeg ser at mange har gått over til å fore med rå mat. Nå har det seg slik at jeg har en ettersøkshund som av og til får en rå hjorteskank, men nå har jeg prøvd det meste; (Obs, hunden er vant til skankene fra hun var liten)…jeg har latt henne spise bare noen få minutter, og litt hver dag, litt lenger mellom dagene osv. Men hun blir alltid dårlig i magen. Spyr små gule flekker med hår og bein, evnt. diare!! Jeg har også prøvd med andre rå bein men det samme skjer der. Hvorfor tåler hun ikke denne kosten??? Og er det mulig at slakteavfall som ligger ute litt, blir fort dårlig??? Skulle ikke tro det hadde noe å bety, mine tidligere hunder gravde ned rå bein og tok de frem igjen et halvt år etter… Hun liker det jo så utrolig godt. Hjorteskankene bruker jeg alltid og fryse ned først, ifrykt for bakterier (hjorteflue??),som ikke er bra for hunden. Men hun spyr eller driter uansett om hun får det frosset eller tint!! Huff, har du noen tips??
Rå mat og diare/oppkast;
Svar fra
Hei!
Flott at du tenker i retning rå mat for hunden din. Det er jo tross alt det hunden er laget for, selv om din hund kanskje ikke er helt enig i den påstanden?tt pussig kanskje at din hund som tydeligvis er vant til rå hjorteskank fra hun var liten ikke tåler dette. Du skriver litt lite om hvordan dårlig hun blir. Blir hun skikkelig dårlig i avføringen med diaree osv også? Har du forsøkt å fore med annen rå mat – vom fra storfe eller annet rått kjøtt? Reagerer hun på samme måte da? Hva fôrer du med til daglig? Kanskje overgangen fra det daglige fôret til rå hjorteskank er for drastisk. Det er jo ikke til å stikke under en stol at hunder har forskjellig grad av følsomhet i magen – ikke alle tåler det vi kanskje forventer de skal tåler. Men likevel:
Uten å få vite svar på disse spørsmålene har jeg likevel et par tips til deg. For at fordøyelsessystemet skal fungere optimalt er det avgjørende at tarmfloraen, dvs.de bakterier som er i tarmen, er de riktige bakteriene og i et overveldende antall i forhold til mindre gode bakterier. Dette er faktisk ikke bare viktig for tarmfunksjonen, fordøyelsen og næringsopptaket, men også hele hundens immunforsvar. Nyere forskning viser at langt over 80% av funksjonene i immunforsvaret er avhengig av en god tarmflora.
Jeg foreslår at du i en periode gir hunden din tilskudd av sunne tarmbakterier. Et produkt jeg bruker mye og kan anbefale er NDS Probiotic 500 (se www.helsekostsentralen.no). Produktet inneholder bredspektrete tarmbakterier. Det er i pulverform hvor du løser ca 1 ts i litt vann før bruk etter 5 – 15 min. Gi dette hver dag i en periode på 3 – 4 uker. Om hunden får meget fast avføring kan du gi sjeldnere (hver 2 – 3 dag).
Et annet produkt som også egner seg godt til styrking av immunforsvar og tarm er Vita Biosa (se www.biosanorge.no). Dette produktet består av melkesyregjærede økologiske urter med laktobakterier (tarmbakterier).
Effekt av slike bakterier: medvirker til å fortrenge skadelig sopp, forråtnelsesbakterier, parasitter og andre uønskede emner. Produserer antibakterielle stopffer som forebygger og hemmer veksten av sykdomsfremkallende (patogene) bakterier. Produserer melkesyre som regulerer tarmens Ph verdi. Øker kapasiteten til fordøyelse. Melkesyrebakteriene er også med på å senke kolesterolnivået og danne en rekke enzymer, vitaminer etc. Alt dette er selvfølgelig med på å styrke immunforsvaret. Så tarm er jammen viktig! :o)
Håper du finner en løsning for deg og hunden slik at magen blir stabil og fin også med rå mat. Lykke til.
Homeopat NAN MNHL – Dipl. hundefysioterapeut
Lise Hatledal
Dyrenes Storsenter
www.hundehomeopatene.no
tlf.: 908 29 448